Metalopolis již 20 let pravidelně přináší informace a články převážně související s metalovou hudbou. Často však zavítáme i do jiných než metalových anebo vůbec hudebních oblastí a nezřídka tak nabízíme i obsah mimo hlavní záběr našeho webového magazínu.
Sú dva typy úspešných umelcov: takí, ktorí bojujú dovtedy, kým získajú úspech a takí, ktorí začnú bojovať až potom. PJ Harvey až do svojich „Príbehov“ bola s úspechom vyrovnaná, no potom sa čosi zmenilo. Začala s ním bojovať. Home-made album „Uh Huh Her“ bol dokázaním si, že obyčajné dievča dokáže nahrať veľký album aj samo na kolene, „White Chalk“ zase, že obyčajné dievča dokáže nahrať veľký album aj pomocou nástroja, na ktorom hrať nevie.
Nakoľko sa predošlé pokusy vydarili? Ak aj prisaháte na predaje, tak oba albumy paradoxne vrcholili v silnejšom UK rebríčku navlas rovnako ako dvojica „Dry“ a „To Bring You My Love“. Jediný úspešnejší album PJ je už len „Rid Of Me“. Či predošlými pokusmi Polly Jean dokázala, že pieseň je o obsahu a nie o forme? Určite, to však nutne neznamená, že svoje vrcholné albumy prekonala. Neprekonala.
Teraz sa o to pokúša znova a jej najnovšou zbraňou „boja“ je nový štýl spevu. Pardon za spoilovanie, no zhruba uprostred albumu svoj boj tak trochu prehrá. Dobrou správou je, že je to dobrá správa.
Nie, ani náhodou netvrdím, že sa PJ Harvey nevydaril experiment. To len, že s tónmi „All And Everyone“ sa zrazu jej hlas zmení zo subtílnej Japonky späť na tú silnú a charizmatickú Angličanku, ktorú dávno poznáme. A zrazu aj ten nový svet, ktorého sme predtým a ešte párkrát aj potom svedkami, je bezpečnejší. Ako keď sa na vrchole hory na chvíľu rozplynú oblaky a vy pod sebou zbadáte krajinu, v ktorej ste sa narodili. Niežeby nebola v opačnom prípade kvíliaca divožienka s autoharpom až taký problém.
Hudobná stránka albumu je oveľa silnejšia než textová, keďže z lyrickej stránky autorke bohvie prečo prišlo ľúto, že jej posledné albumy boli príliš vnútorné a príliš intímne. Už ste sa určite kdesi dočítali, že „Let England Shake“ rieši vojnu v Iraku a účasť Veľkej Británie v nej. Odpustite mi poznámku, v ktorej zo mňa hovorí bývalý obyvateľ Československa (zrejme) s nedostatkom pochopenia pre mierové rojčenie. Prečo sú pre toľkých ľudí o toľko väčšou traumou zlyhania, ktorých sa ich krajina dopustila, keď do nejakej vojny vstúpila, než tie, keď do nejakej nevstúpila?
S čím sa treba na „Let England Shake“ vyrovnať, je napriek charizmatickému obsahu, vážnym slovám a energickému podaniu subtílnejší zvuk. Sú ľudia, ktorým to nevadí, možno dokonca takí, ktorým to tak vyhovuje viac, podľa mňa je to škoda. Kašľať na bombastickosť, no o čo lepšie aj samotnej PJ Harvey svojho času slušala taká tá... zvuková asertivita?
Pri počúvaní albumu som si okrem (chvalabohu) tradičných typických čŕt PJ veľmi často všimol spoločné rysy s majsterštykom „Kid A“ od kolegov RADIOHEAD a so sólovkou „The Eraser“ ich speváka Thoma Yorkea. Nielen vďaka identickej téme druhého menovaného a aj napriek neprítomnosti elektroniky oproti obom.
Isté je, že album kritiku nadchol. NME mu dal 10/10, Spin 9/10, v superlatívoch sa predbiehajú aj magazíny Q a Mojo. Zoznam mienkotvorných médií v Anglicku, ktoré dali albumu plný kotol, týmto ani zďaleka nekončí. Hodnotenie je len číslo, ktoré môže hovoriť o všeličom. Oveľa dôležitejším posolstvom je, že „Let England Shake“ dokáže svojim dobrodružstvom chytiť a upútať natoľko, že ho takmer nepotrebujete porovnávať. PJ Harvey už veľmi, veľmi dlho nenahrala niečo takéto vzrušujúce.
Najlepšími skladbami albumu sú „All And Everyone“ a „Written On The Forehead“.
1. Let England Shake
2. The Last Living Rose
3. The Glorious Land
4. The Words That Maketh Murder
5. All and Everyone
6. On Battleship Hill
7. England
8. In the Dark Places
9. Bitter Branches
10. Hanging in the Wire
11. Written on the Forehead
12. The Colour of the Earth (feat. Mick Harvey)
Diskografie
Let England Shake (2011) White Chalk (2007) The Peel Sessions 1991 - 2004 (2006) Uh Huh Her (2004) Stories From The City, Stories From The Sea (2000) Is This Desire? (1998) To Bring You My Love (1995) Rid Of Me (1993) Dry (1992)
DALŠÍ INFORMACE
Vydáno: 2011 Vydavatel: Island Stopáž: 40:15
Produkce: PJ Harvey, John Parish, Mick Harvey, Flood Studio: Kostol (Dorset, Anglicko)
Aktuální EP ukazuje dvě tváře současně. Zprvu klasický symfonický patos, pak ovšem skladby „200 Years“ a „Live The Tale“, které se bez sborových refrénů obejdou, a hned je to o třídu lepší. Tudy vede cesta z tvůrčí smyčky a bezradnosti posledních alb.
Je to úplne posledný album THE CURE? Dôstojnejší odchod si neviem predstaviť. Spočiatku nenápadný album si ma postupne omotal melancholickou atmosférou. Hustý oblak hmly, z ktorej sa mi nechce hľadať cestu von. ,,Disintegration" pre toto desaťročie.
Návrat niekam k "Ghost Reveries" so zvukom posledných albumov. Stávka na istotu, ktorá však za vrcholmi tvorby zaostáva. Navyše, mňa osobne rozprávač pri sústredenejšom posluchu tohto koncepčného albumu irituje.
V jisté BDM RPG hře vytváříte ultimátní postavu a její charakteristiky definujete následovně: Násilí: 100%, Technické skills: 100%, Skladatelská inteligence: 100%, Šarm: 100%, Oddanost 100%, Laskavost: 0%. Do kolonky "Jméno" pak vyplníte: DEFEATED SANITY.
Už poněkolikáté zní otázka stejně: Zničil Einar Solberg další desku jinak velice talentované kapely? Odpověď zní: Zase to zvládl. Jeho hlasový projev je jak chilli. Koření. Měl by se používat citem. Když se tam toho najebe hodně, nedá se to žrát.
Hele, Blake Judd ještě žije. Enfant terrible (ale současně i schopný skladatel) US blacku je (znovu) zpět a tentokráte doručuje tradičněji pojatou kolekci. Šlape mu to dobře, tělo už má sice životem zhuntované, mysl však zůstává stále čerstvá.
Návrat po šestnácti letech. Navíc víceméně autorská deska Roberta Smitha. Navazují na nejlepší kousky své diskografie a současně se zbytečně neopakují. Poslouchám to poslední dva týdny a moje dojmy stále rostou.